زیرساخت مدیریت فرآیندهای کسب و کار

نرم افزار های اتوماسیون اداری و خدمات دولت الکترونیک

زیرساخت مدیریت فرآیندهای کسب و کار

نرم افزار های اتوماسیون اداری و خدمات دولت الکترونیک

تعریف work flow


تعریف work flow

سیستم workflow  سیستم اتوماسیون مستندات اطلاعات و task هایی است که میان متقاضیان ( نیرون انسانی یا کامپیوتر ) یک سازمان بر اساس یک مجموعه فوانین تعریف شده به منظور دستیابی به اهداف تجاری ، قابل تعریف میباشد .

تفاوت ورک فلو و سیستم مکاتبات قدیمی   با ذکر یک مثال :

در نظر بگیرید کاشناس در خواست مرخصی خود را به مدیر ارسال کرده مدیر بعد از بررسی شرایط اقدام به تایید و یا عودت مرخصی مینماید . بعد از تایید در خواست مرخصی به مسئول ثبت مرخصی ها  ارسال شده و در سیستم حضور غیاب ثبت میگردد.

فرض کنید قانونی در سازمان مبنی بر سقف مرخصی ها (مثلا 3 مرخصی در ماه ) در ماه وجود داشته باشد بنا براین   یکی از بررسی هایی که مدیر بایستی انجام دهد شمارش تعداد مرخصی شخص درخواست کننده   در ماه است و همچنین قانون دیگری در خصوص این فرایند وجود دارد . برخی کارشناسان ارشد از قانون فوق مستثنی هستند که این پردازش نیز باید توسط مدیر انجام گیرد .

در صورتیکه تعداد پرسنل در خواست کننده مرخصی زیاد باشد عملا   زمان زیادی از مدیر جهت پردازش های بالا گرفته میشود حال در صورتیکه از یک سیستم فرایند هوشمند استفاده نمایید با استفاده از قوانینی که توسط سیستم قابل تعریف است این پردازش ها بدون صرف زمان انجام پذیر است .

اجزا workflow  : 

Workflow manegment system  سیستمی است که تعریف ایحاد مدیریت و اجرای workflow  ها را از طریق نرم افزار کنترل می کند و قادر است که پروسه ها و ارتباطات بین انها را از طریق ابزار هایی تعربف نماید . پیاده سازی این سیستم بر اساس مدل Workflow Reference Model خواهد بود .

Workflow Reference Modelبیان کننده نمای معماری سیستم مدیریت Workflow که مشخص کننده اجزا و Interface های اصلی هستند، میباشد که توسط سیستم مدیریت Workflow راهبردی می شود . این مدل توسط کمیته WFMC به منظور یکپارچگی و هماهنگی بین تمامی سیستم های Workflow جهان و پیروی آنها از یک استاندارد جهانی ارائه شده است. این کمیته شامل دهها کارشناس Workflow بر اساس استاندارد WFMC از سه جز اصلی زیر تشکیل شده است :

:Workflow Process definition

ابزارهای مختلفی ممکن است برای تجزیه وتحلیل، مدلسازی، شرح ومستند سازی یک فرایند تجاری مورد استفاده قرار گیرند، که مدل به ویژگیهای خاص این ابزارها ونحوه تعامل آنها وابسته نیست. وظیفه اینابزارها به شرح زیر می باشد

·         تعریف مدل سازمانی فرایند درسازمان

·         تعریف نقشها، وظایف، مسئولیتهاوسلسله درمراتب درسازمان

·         مشخص کردن نقشها وانتساب افراد به نقشها

·         مدل سازی وبهینه سازی مدل درحین کار

 

خروجی نهایی این مدلسازی , طراحی یک Process definition است که می تواند در زمان اجرا توسط workflow engine تفسیر می شود

 

Workflow Engine

 یک سرویس یا موتور نرم افزاری است که مسؤل مدیریت گردش فرآیند (آنچه که توسط Definition Tool ارائه شده) می باشد که بدین منظور یک محیط اجرایی Runtime برای یک نمونه Workflow ایجاد کرد وتسهیلات زیر را فراهم می کند .

تغییرتعریف انجام شده برای فرآیند

کنترل نمونه های فرآیند ( ایجاد ,شروع, خاتمه, توقف, تعویق (.....

هدایت فعالیتهای یک فرایند که ممکن است شامل عملیات زمانبندی وتغییر داده مربوط به

Workflowباشد که به صورت موازی یا متوالی انجام می شوند.

نگهداریRelevant Data Workflow   ,control Data Workflow نگهداری

وارسال داده مربوط بهApplication بهWorkflow و یا کاربران

مشخص کردن زمانهای کاری برای کاربر وایجاد یک واسطه برای پشتیبانی تعاملات کاربراعمال نظارتی برای اهداف کنترلی , مدیریتی وبازرسی یک Workflow Engine می تواند اجرای یک مجموعه از فرایند ها یا زیر پروسه ها ,نمونه هایی با محدوده مشخص وتعریف شده ای از انواع object ها و ویژگیهای آنها ,را کنترل کند .

Worklist handler

سیستم نمایشگر لیست کارها یک سیستم نرم افزاری است که تبادل اطلاعات بین کاربر(گروهی کاربران) را با سیستم workflow engine  انجام می دهد. این سیستم امکان مبادله کارها رابین یک سیستمworkflow engine  فراهم کرده وعملیاتی نظیر گزارش دادن به کاربران در مورد وضعیت یک کار را نیز عهده دار است .

مزایای اصلی سیستم گردش کار

استفاده از سیستمهای Workflow برای سازمانها مزایای مستقیم و غیر مستقیم متعددی را به همراه دارد. از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد

·         بهبود کارائی

·         کنترل بهتر فرآیندها

·         بهبود خدمات به مشتریان

·         انعطاف پذیری

·         شفاف سازی و بهبود فرایندهای سازمان

·         کاهش دادن هزینههای زنجیره تامین مواد و منابع

·         کوتاه نمودن زمان کل تولید

·         کاهش انبارداری به حداقل

·         گسترده نمودن تنوع در تولید

·         افزایش بهبود کیفیت

·         ایجاد زمان مطمئن برای تحویل

·         ساماندهی کارآمد دریافت تقاضا، تولید و تامین منابع در سطح جهانی

·         فراهم کردن یک دیدگاه منحصربه فرد برای کارها

·         داشتن افراد مناسب در برخورد با کار

 

در ادامه به توضیح چند مورد از موارد بالا می پردازیم

 

بهبود کارائی

در نتیجه اتوماتیکسازی فرآیندهای سازمانی، بسیاری از مراحل زائد در انجام کارها شناسایی و حذف خواهند شد . با حذف این مراحل اضافی مدت زمان بیشتری برای بررسی و انجام کارهای مهمتر وجود دارد , اولویت گذاری برای کارها با دقت بیشتری صورت می گیرد و در نتیجه کارائی کلی سیستم بهبود می یابد .

کنترل بهتر فرآیندها

در نتیجه استاندارد سازی روشهای کار به همراه امکان نظارت بهتر بر روی کار , کنترل بیشتر و دقیق تری روی فرایندهای سازمان صورت می گیرد و در نتیجه بهبود مدیریت فرایندهای سازمان حاصل می شود.

 

 

شفاف سازی و بهبود فرایندها

به علت بررسی دقیق پروسه ها و فعالیت های هر سازمان درون سیستمWorkflow و ارائه آنها با جزئیات هر چه تمام تر, هر یک از پروسه ها و نحوه ارتباطاتشان با یکدیگر به خوبی مشخص شده که این امر باعث شفاف سازی پروسه های سازمان می گردد . علاوه بر این تعریف و نمایش فرایندها به صورت گرافیکی بهدرک و فهم بهتر آنها کمک می کند . تمرکز برروی فرایندها منجر به بهبود و ساده سازی آنها خواهد شد.

بهبود خدمات به مشتریان

در نتیجه شفاف سازی فرایندها , پیش بینی پذیری آنها افزایش یافته که این امر منجر به پیش بینی نیازهای مشتریان شده و درنتیجه به بهبود سرویس دهی و پاسخ گویی به مشتریان کمک می کند .

انعطاف پذیری

به علت تعریف فرایندها در قالبی جدا و متفاوت از پیاده سازی آنها ,کنترل نرمافزاری بر فرایندها تغییرکرده و تجدید طراحی آنها در هر زمان و به سادگی امکان پذیر می باشد .

 

فراهم کردن یک دیدگاه منحصربه فرد برای کارها

خودکار سازی گردش کار، با قرار دادن تمامی کارهای شخص در یک لیست واحد و یکپارچه با امکان دسترسی آسان , زمان لازم برای یافتن کار را کاهش داده و به حداقل می رساند . نرم افزار گردش کار می تواند همه محاسبات و تصمیمات را به صورت اتوماتیک و بر اساس قانون , درون فرم های الکترونیکی انجام دهد.

داشتن افراد مناسب در برخورد با کار

این یک سود کلیدی و حصول بهره وری است. نرم افزار گردش کار، کارها را بر اساس قوانین سازمان خودتان به اشخاص مناسب انتساب می دهد. این بدین معنی است که استثناء هایی که در

 برخورد با کارهای صحیح و بسیار مهم رخ می دهند , پذیرفته نمی شوند زیرا شخصی که با خطا مواجه شده است نمی داند که چه کاری باید انجام دهد.

 

 

یک سود دیگر این است که وقتی شما قوانین سازمانتان و نحوه جریان کار را تعریف می کنید , مطمئن می شوید که افراد مناسب تصمیمات سازمان را اتخاذ می کنند.

سیستم مدیریت فرآیند های کسب و کار (bpm) چیست؟

در چند دهه اخیر همواره تاکید بر بحث فرایندها و تفکر فرایندگرایی سازمانها بوده است و بحث فرایندها و مدیریت فرایندها بحث جدیدی نیست اما صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات تا قبل از ظهور فنآوری جدید مدیریت فرایند کسب و کار (که از این پس آن را BPM می خوانیم)

در چند دهه اخیر همواره تاکید بر بحث فرایندها و تفکر فرایندگرایی سازمانها بوده است و بحث فرایندها و مدیریت فرایندها بحث جدیدی نیست اما صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات تا قبل از ظهور فنآوری جدید مدیریت فرایند کسب و کار (که از این پس آن را BPM می خوانیم) از ارائه بستر و راه حلی جامع و شایسته برای تحلیل، تعریف، اجرا، کنترل، بهسازی و ... فرایندهای سازمانی ناتوان بوده است. با ظهور BPM تحقق عملی بسیاری از دیدگاههای آکادمیک مطرح شده در طی این سالها امکان پذیر شد و فناوری اطلاعات و ارتباطات در اینجا نیز نقش استراتژیک (بعنوان یک توانمندساز) و نقش ابزاری خود(ابزارهای مدیریت فرایند کار) را در تحقق این فنآوری(BPM) به شایستگی نشان داد.

اکثر تغییراتی که در حوزه فنآوری بوجود آمده اند، باعث ترقی و رشد (تدریجی) در شیوه انجام کارها شده اند. اما این اواخر هرزگاهی با ظهور یک فنآوری جدید روبرو بوده ایم که باعث تغییراتی اساسی و بنیادی در حوزه کسب و کار شده است. مانند اینترنت (یا بطور خاص تر فنآوری وب و پست الکترونیک)که یکی از اینگونه فنآوریها بوده اند. ما بر این باوریم که BPM هم یکی دیگر از این نوع فنآوریهاست.

پیشرانه های فنآوری BPM تکنیکی نیستند، بلکه اقتصادی و مربوط به حوزه کسب و کار می باشند. امروزه دو گرایش غالب و مطرح حوزه اقتصاد، بحث جهانی سازی و کاهش قیمت هاست. اطلاعات مربوطه به نوع کالاها و قیمت آنها در هر نقطه و به راحتی در دسترس است. موانع تجاری بین ملتها و سرزمینهای مختلف در حال فرو ریختن هستند و کسب و کارهای محلی در حال محو شدن. لذا رویکرد جهان اقتصاد تمرکز بر افزایش بهره وری و جستجو جهت یافتن شرکای تجاری است.

استراتژی "همبستگی" راه حلی مناسب و کارآمد جهت دستیابی به مهارتها و سرمایه مورد نیاز جهت رقابت در بازارهای جدید و جهانی امروز است. برای موفقیت در پیاده سازی این استراتژی، یک بنگاه تجاری باید خود را آماده پذیرش همکاران و تعامل با شرکای تجاری خود نماید. فاکتورهای همچون موارد ذیل در این بحث مطرح می شوند : محصولات، مارکها و قیمت محصولات ، بازارهای در دسترس ، توان مالی ، کارکنان مناسب ، دستاوردها و ... . اما سؤالی که امروزه پیوسته اهمیت بیشتری می یابد این سؤال است که : آیا شیوه انجام کارها توسط شما (سازمان شما) سازگار و قابل هضم برای همکاران فعلی و یا همکاران آینده شما هست یا خیر؟

در جواب به این سوال باید گفت که : شما باید فرآیندهای موجود خود را به کسانی که قصد همکاری با آنها دارید نشان بدهید. جهت تحقق این امر نیاز به یک زبان توصیف کننده و مدون جهانی برای بیان یک فرآیند (Process) می باشد، روشی که توضیح بدهد چگونه فرآیندها نمایش داده می شوند بطوریکه مانند زبانهای برنامه نویسی دقیق و بدون ابهام باشد. بدون استفاده از چنین زبانی در واقع ما باید برای هر همکار و شریک شرکت خود یک راهکار و ساز و کار جدید ایجاد کنیم! این مساله درست مانند این است که هر شرکتی تنها به زبان خودش صحبت کند و همکاری با هر شرکت جدید به معنای لزوم ترجمه و یادگیری یک زبان جدید جهت گفتگو با آن شرکت است. چگونه شرکت شما و من می توانند با یکدیگر همکاری موفقی داشته باشند در حالیکه شما و من نمی توانم با زنجیره تولید و عرضه یکدیگر ارتباط برقرار کنیم؟ در جهانی که سازمانهای مجازی و شرکای تجاری اقتصاد را در دست دارند ما با مسائلی چند بعدی روبرو هستیم در حالیکه جوابهایی که در دست داریم جواب سؤالهای یک بعدی است.

از آنجا که دو فرآیند جهانی سازی و کاهش قیمت (و افزایش کیفیت) رو به گسترش است و رویکرد قدیمی خودت همه کارها را انجام بده (go – it – alone) در حال نابودی است ، داشتن یک زبان جهانی و توصیف کننده فرآیندها در حکم ضرورتی برای موفقیت خواهد بود.

عموماً شرکتها عادت دارند تا بصورت دستی فعالیتهای خود را تعدیل کنند . و آن بدلیل ناکارابودن و خطاها در فرایندهای عملیاتی است که در نهایت بهبود فرآیندها دشوارخواهد شد. سازمانها بطور فزاینده ای بر ارتقای بکارگیری راه حلهای مدیریت فرایند تجاری ( BPM ) به منظور بهبود تاثبرگذاری و کارایی وظایف در هسته فرایندهای تجاریشان تمرکز دارند.

 

ارزیابی از BPM در حدود 10 الی 15 سال قبل سازمانها شروع به یکسان سازی سیستمها خصوصاً در بخش صنایع ، و طبقه بندی کردن بوسیله یکپارچه سازی و تاسیس فرایندها از طریق مسیریابی و تبادل داده ها ، ردیابی وقایع ، خودکارسازی فرایندها و وفق دادن آنها نمودند. از طریق برنامه ریزی منابع شرکت ( ERP ) ، مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) ، مدیریت زنجیره ای منابع ( SCM ) ، شرکتهای کوچک در این زمان توانستند بطور چشمگیری رشد کنند. آنها سیستمهای مبادله ای خود را با نرم افزارهای ERP از طریق خودکار سازی ارتقاء دادند در حالی که شامل اطلاعاتی ازنرم فزار مدیریت ارتباط با مشتری CRM بود.

 

5 سال بعد راه حلهای یکپارچه سازی فرآیندهای تجاری ( BPI )، مدل فرآیند تجاری نامی ، معامله پایاپای (B2B) ، و الگوهای فرآیندهای عمودی صنعتی در راس این یکپارچه سازی و تاسیس فرایندهای سیستم (EAI)ساخته شدند. امروزه تقاضاهای بازار راه حلهای BPM شامل هردو EAI و BPIبعلاوه عملیاتی ازگردش کار، پایش فعالیتهای تجاری ، خدمات شبکه ای ، rule engines و portal capability میباشد. BPM چیست ؟ مدیریت فرآیند تجاری (BPM) در دنیای اکادمیک دهه های 50 و 60 به عنوان اجرای بهبود در رویکرد مدیریت کیفیت شناسایی شد. در دهه 80 مولفان، Hammer and Champy مدیران تجاری را به مدیریت فرایندها ، فرایند مهندسی مجدد و مدیریت گردش کار معطوف داشتند. امروزه BPM زمینه سازی پیشرفت مستمر است . بسیاری از شرکتها به تجربه یاد گرفته اند که BPM یک سرمایه گذاری قوی در رویارویی سریع با نیازهای تغییرات درنوعی از دنیای پویای امروزه است. لفظ BPM بدلیل بعضی از اشتباهات از قبل میباشد. آن میتواند با مدل فرایند تجاری که زیرمجموعه ای از مدیریت فرایند تجاری استنتاج شده است اشتباه گرفته شود . و تشخیص میان آنها مهم است . مدل فرایند تجاری بتنهایی برای نمایش ترسیمی از گردش کار بکار میرود که میتواند شامل اطلاعات و هم شامل مستندات واقعی ان در یک فرایند تجاری باشد . مدیریت تجاری فرایند یک تعریفی از تمامی فرایندها ، EAI ، مدل تجاری فرایند ، گردش کار، و حتی توانایی های تبادل B2B نیز باشد.

 

بنابراین BPM نباید با مدیریت اجرایی تجاری که متعلق به دنیای هوشمندی تجاری(BI) و ذخیره سازی دیتا است به اشتباه گرفته شود. تفاوت میان خودکارسازی عملیاتها ( عمودی ) و فرایندها ( افقی ) سازمانها بطور منظم درخواستهای CRM, SCM, ERP را بکارمیبرند. از یک نتیجه بدست آمده ، کلید عملیات تجاری از قبیل مدیریت داراییهای موجود ، مدیریت انبار، ویا مدیریت چرخه حیات محصول ، در سطح بالایی یکپارچه شده است. تمامی این درخواستها بر یک عملیات ویژه و یا محدوده ای در درون شرکت تمرکز دارند و یا بطور عمودی مدیریت میشوند.

 

چنانچه میدانیم ، امروزه شرکتها در جستجوی

1- دستیابی به یکپارچه سازی افقی به منظور مهیا سازی درطول فرایندهای تجاری عملیاتی و

2- دستیابی درست به فرایندهای خودکار به منظور ارتقاء کارانمودن تبادلات فرایندهای شرکت میباشند.

 

تفاوت اجزا و تشکیلات در BPM چیست؟

 

BPM شامل انتظامات مختلفی است که به منظور استفاده در طول سطوح و نواحی مختلف درون سازمان واقع میشود. بعضی از این انتظامات شامل : مدل فرایند تجاری . فرایند ( عموماً در فرمتهای ترسیم شده ) تعریف میشود. از آنجا که شفافیت فرایندهای مدلسازی شده برای تمامی انتظامات بعدی BPM مورد نیاز است ، مدلسازی فرایند اغلب بعنوان شروع هدف از BPM تداعی میشود. تعریف با استفاده از مدل ساز فرایند ( نباید با ویراستارهایی از قبیل Visio و یا PowerPoint اشتباه گرفته شود ) . نتیجه مدل متشکل از اهدافی است که قادر است تا با موتورهای BPM مرتبط گردد . آن ترکیبی از دیاگرامهای متفاوت ( برای نمایش ابعاد سازمان ) است، و مدل در ظرف ساخت یافته ذخیره سازی میشود.

 

مستندسازی فرایند تجاری.

 

مسئول فرایند – ارتفای مستند سازی دیاگرامهای فرایند را توسط فراهم آوری درطول ترسیمات ، و این که برای گام بعدی و نسخ آن چه باید انجام داد را تکمیل میکند. همچنین به آن مستند سازی وسیع توسط فراهم آوری چگونگی انجام وظایف تجاری به طراحی مدل نیز اصافه میگردد. ایتمهایی از قبیل ساختار کاری، روندهای عملیاتی استاندارد ، الگوهای پیشرفته ، ترکیبات آموزشی و غیره به دیاگرامها برای ارتقای خلق یک فرایند مستند سازی اضافه میگردند.

 

تاییدیه فرایند تجاری. توانمندی فرایند به توافق توام با استانداردهای مستندسازی صنعتی از قبیل ISO ویا از طریق یک مدخل فرایند درونی مراقبت میگردد. آن تثبیت میکند که فرایندها در یک رویه متناسب قبل ازگسترش درونیشان تصویب و یا تایید شده اند. همکاری فرایند تجاری. گسترش فرایند ( اشاعه شبکه درونی یا بیرونی ) ازیک طرف و فراهم آوری کاربران با توانایی بکارگیری چگونگی و شناسایی فرایند به منظور ارتقاء بهره وری از راه کاربر و همکاری وظایف از طرف دیگرکاملاً ملموس میباشد. انتظامات BPM همکاری وسیع دانش مدیریت را (KM) نه تنها در ساخت مستندات و اماده سازی در دسترس فراینداهای مورد تایید برای همه کارمندان و شرکا راهنمایی میکند بلکه همچنین عملیات همکاری کارمندان را که آنها را در مدیریت پروژه ها ، وظایف ، یا تبادلات در یک رویکردی از کار تیمی است فراهم میسازد.

 

اجابت فرایند تجاری. تاسیس آماده سازی فرایندها برای اجابت با تنظیمات درونی و بیرونی از قبیل (Sarbanes-Oxley [SOX]). اجابت فرایندهای تایید شده برای دستیابی به مقرر نمودن تاییدیه ، ممیزی و یا هردو آن بکار میرود. بهینه سازی فرایند تجاری. مسئولیت برای بهبود فرایند مستمر (CPI) شامل ابزارهایی برای تعیین اجرای فرایند واقعی برخلاف قوائد باطنی یا نمونه های صنعتی است. توانایی تحلیل کمی یکپارچه ، به منظور شناسایی تنگناها و تخمین فرصتهای حفظ هزینه و زمان حاصل کار مورد استفاده واقع میگردد.

 

این اغلب شامل شبیه سازی ماشینی برای اجرای تحلیلهای چه میشود – اگر برای تعیین رویه های فرایند دریک ورش از قبل پیش بینی شده. فرآیند تجاری خودکار. مسئولیت یکپارچگی میان کاربران فرایندها و تقاضاهای مرتبط دروصایف فرایندی سیستم خودکار حاصل میاید . هدایت از طریق ماشیی مدیریت خودکار ، اطلاعات فرایندی BPM میتواند برای مسیریابی واجرای تبادلات خودکار مورد استفاده قرارگیرد که شامل وظیفه اجرایی راه اندازی شده توسط وقایع قبلی ، استنتاج وظایف برنامه ریزی و آگاه سازی کاربر، پایش زمان واقعی از وظایف اجرایی و دیگر موارد اجرایی از قبل تعیین شده باشد .

 

چرا باید از BPM بهره برد ؟

 

سازمانها به منظور ارتقاء کارایی مرکز عملیاتی فعالیتهای خود از سیستمهای BPM استفاده میکنند . BPM خصوصاً تبادلات میان سیستمها ، فرایندهای تجاری ، و تبادلات انسانی را تعدیل میکند . نتایج مورد انتظار شامل صرفه جویی اقتصادی . توسط خودکار سازی مسیر فرایندها و وظایف کارمندان ، دوری جستن از فعالیتهای بی ارزش ، اضافه نمودن فعالیتهایی از قبیل مسیریابی تصمیمات ، انتقال داده ها یا فرمها و غیره و فراهم آوری امکاناتی برای کاربران فراخور لیست وظایف . صرفه جویی در وقت توسط تغیرر فرایندهای تجاری در هر تکنولوژ، صلاحدیدها ویا احتیاجات رقابتی . با یکپارچگی تنگاتنگ تعرف فرایندها و تقاضاهای تضمین شده ، تغییر در تعاریف میتواند بطور مجازی و باسرعت بالا مراوده و گسترش یابد .

 

ارزش افزوده ، ازطریق بازنمودن محدوده ای از عملیاتها که میتواند دریک BPM درست مورد نظر شرکت بکارگیری شود . ارزشها میتوانند در چندین محدوده متفاوت ازتحلیلهای کمی فرایندها و بهینه سازی ، تاییدیه کیفی ، ازقبیل ISO و خلق و انتشار رویه های مورد نیاز، افزوده گردند . محدوده دیگجر تقبل مدیریت است که بر همه سازمان اعمال میگردد. با بکارگیری BPM شرکتها قادرند تا فرایندهای تجاری عملیاتیی که در بسیاری از سیستمها مورد استفاده واقع شده و افراد و شرکا در آن طبقه بندی شده اند را هماهنگ کنند و بکاربرند. منفعت سیستمهای BPM واقعیت مشتریان است .

 

مشتریان بسرعت قادرند تا محصولات و اطاعات مورد نظر را دریافت کنند و نتیجه آن ارتقاء سطح رضایت مشتریان است . و معنای آن سود بیشتر شرکت است . در ارتباط با احتیاجات سازمانها ، طبقات مختلفی از ارائه دهندگان BPM برای هر حالتی میتواند موجود باشد. اگرتمرکز قویی بر حمایت قوانین تجاری پیچیده برای فعالیتهای مرکز گرای انسانی ، شاید بهترین راه حل ، ارائه BPM محض باشد . در جایی که تمرکز بر تقاضاهای منظفی یکپارچه موجود است ، تقاضای ارائه دهند BPM میتواند بهترین راه حل را ارائه دهد . در زیر میتوانید طبقه بندی متفاوت کلاسهای ارائه دهنگان را مشاهد نمایید . انواع ارائه دهنگان مزیت راه حلهای بالقوه یکپارچگی تقاضا یکپارچگی فرایندهای تجاری با یک گستردگی از سیستمهای تقاضای ناهمگن پلتفرمهای تقاضا یکپارچگی فرایندهای تجاری و تلاش در جهت پیشرفت تقاضای سنتی تقاضاهای تاسیس شرکت یکپارچگی فرایندهای تجاری با محیطی که تمرکز بر تکنولوژی ارائه دهنده تاسیس شرکت داشته باشد ارائه دهندگان رضایتمندی محض فرایندهای تجاری که هردو مردم و سیستمها ، احتیاجات قوانین تجاری پیچیده و یا تکنولوژیهای یکپارچه چندگانه را پوشش میدهد .

 

مدیریت رضایت مندی تاسیس شرکت مدیریت فرایندهای تجاری متمرکز برمستندات که محتویات غیرساختاری را بازنگری و تصویب میکند . نقش عرضه کنندگان به بازار تعداد چندی از ارائه دهنگان خدمات BPM در بازار موجود میباشند . در میان ارائه دهنگان شرکتهای Chordiant, SAP, و Oracle موجودند. پلتفرم ارائه دهنگان شامل IBM و BEA و ماکروسافت است درحالی که SeeBeyond, Tibco, و Vitriaتمرکز بر بخشهای یکپارچه از تقاضا را دارند. درمیان ارائه دهنگان رضایتمندی محض ازBPM ، FileNet, Lombardi و DynaFlow Modeling & Workflow Solution موجود میباشند. TEC اخیراً با DynaFlow در باره BPM صحبت نموده . این شرکت در سال 1997 با شعباتی در امریکای شمالی و اروپا تاسیس گشته است . DynaFlow’s flagship BPM solution, EZ-Process پوشش دهندگان اصلی BPM میباشند و آن برای یکپارچگی وسازگاری با SSA Baan IV و ERP در سال 2000 ، EZ-Process درتقاضاهای SSA Baan ERP , CRM و درخواستهای B2B از قبیل Fujitsu, Siemens, MD Robotics, and Solar Turbines/Caterpillar بکارگیری شده است. هنگامی که برای BPM درخواستی میگردد ، Pierre Beaulieu, President of DynaFlow از DynaFlow اضهار دارد که آن به یک عنصر کلیدی برای فراهم آوری سازمانها با همان زیرکی و توانایی و سازگاریی که آنها در موفقیت اوایل قرن بیستم بازار جهانی نیاز داشته اند ، تبدیل شده است.

 

BPMقصد دارد تا کمپانیها استانداردهای تنظیمی را برای خود تعیین کنند و بیشتر از آن چون BPM دوست دارد تا بودجه را کاهش دهد بطوری که آن مرکزیت بر روشهای بکارگیری ورودی سرمایه ای از قبیل شناسایی و چگونگی فرایند تولید و تعدیل کارمندان دارد بنابراین مدیران سیستم باید وسعت استفاده از آن را درک کنند. به منظور چالشهای تجارت BPM ، هشت مدل DynaFlow و همراهان EZ-Process توافق بر الزامات کلیدی BPM نموده اند . زیرساخت شبکه وب آنها قادر است تا گسترش وسیعی از مشارکت که برای دانش مدیریت از BPM مبهم است را یکسان کند. راه حل آن قابل سنجش و قابل عرضه برای بدنه کاریی است که برای درخواستها و سیستمهای مخنتلفی در فرایندهای وظیفه ای یکپارچه شده است.

 

همچنین فرایند خودکار ( گردش کار ) منودرخواستهای سنتی را با لیست کاربری On Line که پیگیری پویای تبادلات میان فعالیتها را فراهم میاورد ، جایگزین میسازد. بعضی از مدلهای همراهان EZ-Process ، EZ-Modeler میباشند . یک فرایند مدلسازی مدل ، پایه ای بر Petri-nets دارد . EZ-Book ، یک سیستم دانش مدیریتی وسیع ، EZ-Publisher ، که شامل سیمایی از همکاری و سردر فرایند بوده و EZ-Workflowکه فرایند خودکار و یکپارچه میباشد. روند تجارت در آینده چه خواهد شد ؟ تجارت متناسب با آینده ای که در پیش رو داریم ، درحال تغییر است . نتنها فروشندگان نمایش محض بر افزایش سهام فروششان کار میکنند ، فروشنگان پلتفرم و ارائه دهنگان تاسیس شرکتها بیشتر تمایل دارند تا در آینده سهمیه خوبی از BPM را ارائه دهند . pie سهامی برابر با همه ارائه دهنگان در این بخش نخواهد داشت وامکان رشد سریع ارائه دهنگان و فراهم کنندگان کوچکتر میتواند سناریوی درستی باشد . بطوری که فروشنگان کوچکتر فروششان را در این بخش گسترش میدهند ، آنها میتوانند مشارکت بیشتری با ارائه دهنگان بزرگتر داشته باشند .

 

آنها قادر خواهند بود تا راه حلهای خود را توانمند سازند خصوصاً در ناحیه ای از رویارویی با نیازهای تجاری از سازمانها و احتیاجات عمودی صنعتی شان برای تکمیل در این روند روبه پیشرفت در فروش . بنابراین زمانی که یک سازمانی در ارائه دهنگان راه حل BPM جستجو میکند ، آنها باید احتیاجاتشان را به خوبی تعریف کرده باشند و خصوصاً زمانی که آنها برای وظایف ویژه سازمانی خود جستجو میکنند ، فروشندگان خرد پیشنهاد میگردند. نتیجه : بنظر میرسد که فروش به سطح تکاملی خود رسیده باشد بطوری که فروشندگان درحال حاضر نگهداری وظایف را که سبب جلوگیری از هموار سازی و گردش وسیعی ازنقطه سربه سر تاسیس فرایندهای تجاری میشود را منسوخ قلمداد میکنند.

 

فروشندگان هردو تبادلات و سیستمهای اطلاعات و مدیریت اسناد را به یکدیگر متصل میکنند بطوری که در سازمانها سعی برآن است تا فرایندهای تجاری ناتمامشان را هماهنگ کرده و از اتلاف زمان و هزینه جلوگیری نموده و ارزش افزوده را به آن میافزایند. بطوری که در این مقاله بحث گردید ، در عملیات متفاوتی در طعم و بوی فروش در جریان است . درواقع آن یک برتری جویی است که سازمانها به دقت احتیاجات وظیفه ای و الزامات اینده خود را ارزیابی کرده و این را بر خلاف راه حلهای موجود مقایسه میکنند. هرچند چالش مشتریان در طول رشد سرمایه محصولات تقاضا شده افزایش میابد و باید مطمئن بود که آنها یک تصمیم درستی از این که چه نوع فروشنده ای از BPM نیازشان را به بهترین نحو ممکن ایجاد خواهد کرد .

 

نویسنده:مجتبی مومن

منابع : asriran.info,

, developercenter  irbpm.ir

1زیرساخت مدیریت فرآیندهای کسب و کار آی کَن


زیرساخت مدیریت فرآیندهای کسب و کار آی کَن
BPM روشی منعطف برای مکانیزه کردن و کنترل فرآیندهای کسب و کار است که منجر به بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری در سازمان می‌گردد. مدیریت فرآیندهای کسب و کار، هماهنگ‌کننده و پیوند دهنده اشخاص، سیستم‌های اطلاعاتی و طرف‌های تجاری در فرآیندها بوده که در نهایت باعث خدمت‌رسانی بهتر به مشتری یا ارباب رجوع می‌گردد. ICAN BPM Suite کلیه استانداردهای BPM را دارا می‌باشد و چرخه تولید را به نحوی پیاده‌سازی می‌نمایند که هر فرآیند در طول عمر خود بتواند از طریق این چرخه، بهینه‌سازی شده و در نهایت منجر به بهینه‌سازی فرآیندهای کسب وکار گردد.
 
در این راستا ICAN BPM Suite مزایای زیر را برای سازمان ایجاد می‌نماید :
• افزایش بهره‌وری سازمان
• بهینه‌سازی مستمر فرآیندهای کسب و کار
• تمرکز بر فرآیندهای کسب و کار (Business Process)
• کاهش هزینه‌های مالی و زمانی
• انعطاف‌پذیری بالا و چابکی سازمان (Agility)
• کاهش وابستگی به تولید‌کننده
• بازخورد اطلاعات و مهندسی مجدد فرآیندها
• امکان شناخت سریع و راحت گلوگاه‌ها و ازبین بردن آن‌ها در فرآیندهای کسب وکار
• شفاف سازی فرآیندهای سازمان (Visibility)
• پیاده‌سازی سریع و صحیح قوانین سازمانی (Rules)
• تهیه گزارش‌ها و تحلیل‌های مدیریتی
• افزایش رضایت‌مندی مشتریان و ارباب رجوع
• تحلیل اثر‌بخشی پرسنل درگیر در فرآیندهای کسب وکار
• تسهیل در تصمیم‌گیری، ایجاد تغییرات و هماهنگی با شرایط جدید
• کاهش زمان پیاده‌سازی فرآیندها و ارائه خدمات جدید
چرخه مدیریت فرآیندهای کسب و کار آی کَن
چرخه مدیریت فرآیندها در ICAN BPM Suite مطابق با چرخه BPM می‌باشد که مشتمل بر مراحل زیر است:
طراحی و مدل‌سازی (Model and Design):
• طراحی و مدل‌سازی فرآیندهای کسب و کار در یک محیط کاملاً گرافیکی
• طراحی فرم‌های الکترونیکی
• پیاده‌سازی قوانین سازمانی در فرآیندها اجرا و پیاده سازی (Develop and Deploy):
• شبیه‌سازی، تست و اجرای فرآیندها
• توسعه‌ی فرآیندهای کسب وکار
• پیاده‌سازی فرآیندهای کسب وکار مدیریت و مانیتورینگ (Manage and Interact):
• تعامل پرسنل سازمان با فرآیندها
• مانیتورینگ و گزارش‌گیری از مراحل اجرای فرآیندهای کسب و کار
• مدیریت و اعمال کنترل بر روی فرآیندهای کسب و کار آنالیز و بهینه‌سازی (Analyze and Optimize)
• تهیه اطلاعات و گزارش‌های مورد نظر از نحوه اجرای فرآیندها در مرحله مانیتورینگ
• شناسایی گلوگاه‌ها و راه‌های کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری فرآیندها
• اعمال کردن بازخوردها و یافته‌ها جهت افزایش بهره‌وری فرآیندها
معماری سرویس گرا
استفاده از نرم‌افزارهای مختلف و نیاز به تعاملات گسترده میان آن‌ها، استفاده‌کنندگان نرم‌افزارها را با مخاطرات فراوانی ازجمله نگهداری پرهزینه، اعمال قوانین متمرکز، تبادل اطلاعات، عرضه خدمات از راه دور و ... روبرو نموده است. این امر باعث گردید ایده معماری سرویس‌گرا در دهه‌ی اخیر شکل گرفته و به سرعت جای معماری شیء‌گرا را بگیرد. از این رو گروه مهندسی آی‌کَن با اتکاء به دانش روز و تجربه کاری فراوان، از این معماری در تولید محصول خود استفاده نموده و در راستای تحقق SOA Governance حرکت کرده تا زیرساختی قدرتمند با ویژگی‌های فراوان به جامعه عرضه نماید.
برخی از ویژگی‌های بارز این معماری عبارتند از :
• انعطاف‌پذیری بالا و استفاده مجدد از سرویس‌ها
• قابلیت یکپارچه‌سازی با سایر نرم‌افزارهای سازمان از طریق (Enterprise Service Bus)
• استانداردسازی و یکپارچگی زیرساخت‌های فناوری در سازمان
• بهبود تعاملات بین‌سازمانی
• قابلیت ثبت سرویس‌ها در مخزن سرویس و استفاده از آن‌ها در هر یک از فرآیندها
• امکان مانیتورینگ سرویس‌ها به صورت متمرکز
• قابلیت شبیه‌سازی و تست سرویس‌ها جهت اطمینان از صحت کارکرد و زمان پاسخ آن‌ها
• توسعه‌پذیری و امکان توزیع آسان و سریع اجزای سیستم(Distribution & Scalability)
• کنترل دسترسی زمانی و مکانی به هر یک از سرویس‌ها (Service Policy)
زیرساخت یکپارچه سازی
در نرم‌افزار ICAN BPM Suite، زیرساخت یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی سازمان‌ها، با استفاده از تکنولوژی (Enterprise Service Bus) و همچنین از طریق معماری سرویس گرا فراهم شده است. تکنولوژی ESB دارای نقش اساسی در یکپارچه‌سازی سیستم‌های مبتنی بر معماری سرویس‌گرا می‌باشد. نرم افزارها و سرویس‌ها می‌توانند از طریق این تکنولوژی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به تبادل اطلاعات بپردازند.
زیرساختی برای تولید سریع نرم افزار
یکی از مزایای عمده‌ای که ICAN BPM Suite برای استفاده کنندگان مهیا می‌نماید زیرساختی است که با اتکاء به آن می‌توان سیستم‌های اطلاعاتی مورد نیاز سازمان‌ها را به راحتی و با کمترین زمان و هزینه تولید نمود. با استفاده از این زیرساخت سازمان‌ها این امکان را خواهند داشت تا مستقل از تولید‌کننده، نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را در اسرع وقت تهیه نموده و به بهره‌برداری برسانند.
 
از ویژگی‌های بارز این زیرساخت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :
1-محیط یکپارچه جهت تولید فرم‌ها، فرآیندها، گزارش‌ها و یکپارچه‌سازی سیستم‌ها
2 قابلیت تولید نرم‌افزارهای اطلاعات محور
Data Centric Applications -3 محیط بهره‌برداری تحت وب
4- موتور تولید فرآیند با قابلیت: - طراحی و مدل‌سازی فرآیندهای کسب و کار در یک محیط کاملاً گرافیکی - استفاده مجدد از هر فرآیند در تولید فرآیندهای جدید - پشتیبانی از استاندارد BPMN - وجود محیط تست و شبیه‌سازی فرآیندها - تحلیل بازخورد فرآیندها از طریق ارائه انواع گزارش‌های مدیریتی
KPI 5-موتور تولید فرم‌های الکترونیکی با قابلیت: - امکان طراحی و پیاده‌سازی انواع فرم‌های الکترونیکی - امکان اسکریپت‌نویسی در فرم‌ها برای تولید فرم‌های پیچیده - محیط اجرا و مشاهده‌ی فرم‌ها - استفاده مجدد از فرم‌ها و قالب‌های از پیش طراحی شده - قابلیت اجرای تحت وب
6- موتور تولید گزارش‌ با قابلیت: - طراحی و پیاده‌سازی انواع گزارش‌های مدیریتی - قابلیت اجرای تحت وب - استفاده از انواع نمودارها جهت نمایش بهتر گزارش‌های تحلیلی
 
 

امنیت در نرم افزار

امنیت در نرم افزار

گسترش روز افزون IT و استفاده از زیر‌ساخت شبکه جهانی Internet برای دسترسی آسان و سریع به اطلاعات، نیازهای امنیتی خاص خود را می‌طلبد تا با اتکاء به آن‌ها اطمینان خاطر از صحت اطلاعات و در دسترس بودن سرویس‌دهنده‌ها در تمامی ساعات شبانه روز حاصل گردد. گروه مهندسی آی‌کَن با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در حوزه IT و تولید انواع محصولات تحت وب، زیر‌ساخت مطمئنی ایجاد نموده که آرامش خاطر مشتریان خود را به همراه خواهد داشت. امنیت در حوزه‌های مختلف قابل تعریف بوده و برای هریک از آن‌ها راه‌کارهایی تبیین گردیده که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود :
• انطباق با اصول مطرح شده در استانداردهای امنیت نرم افزار
• مقابله با انواع حملات متعارف و پیشرفته Sniffers, SQL Injection, XSS, DOS
• امنیت سرویس‌دهنده • محدود نمودن زمان دسترسی
• محدود نمودن مکان دسترسی
• تعریف دسترسی‌های متنوع برای هر یک از سرویس‌ها
• کنترل انواع مجوزهای کاربری در دسترسی به هر یک از سرویس‌ها
• حفظ امنیت اطلاعات
• رمزنگاری اطلاعات مهم و حساس
• پشتیبانی از SSL و امضای دیجیتال در محیط وب
• کنترل کاربران هنگام ورود به سیستم
• حمایت از روش هویت‌سنجی SSO و حمایت از Active Directory
• مکانیزم‌های قوی در هویت‌سنجی و احراز اصالت (Kerberos و شناسه‌های سخت‌افزاری)
 
 
امنیت در نرم افزار
زیرساخت مدیریت فرآیندهای کسب و کار آی کَن
پیدایش و ظهورbpms

پیدایش و ظهور BPMS

پیدایش و ظهور BPMS

در دهه‌ی اخیر، نیاز سازمان‌ها به ایجاد و تغییر سریع و مداوم فرآیندهای کسب وکار و همچنین لزوم تکرار چرخه بهبود مستمر (PDCA)، موجب تلفیق « علم مدیریت» و  «فناوری اطلاعات (IT) » گردید و تکنولوژی جدیدی با نام (BPMS (Business Process Management System پایه‌گذاری شد. تکنولوژی BPMS

زیرساخت لازم را برای ایجاد، مدیریت، ارزیابی و بهبود مستمر فرآیندهای کسب و کار فراهم می‌نماید و چابکی لازم را برای سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد.

چالشهای سازمانی
 
دنیای امروز شاهد تغییرات بسیاری است که این تغییرات در چند سال اخیر سرعتی چند برابر به خود گرفته است. سازمان‌ها با دامنه‌ای از عوامل تغییر دهنده آن‌ها مانند سیاست‌و قوانین دولت‌ها، نیازمندی‌های مشتریان و ارباب رجوع، پیشرفت سریع تکنولوژی، جهانی شدن و رقابت روبرو هستند. تمام مولفه‌های تغییر به طور مستقیم یا غیر مستقیم اثر خود را بر فرآیندهای کسب و کار به جا می‌گذارند.
برخی از مشکلات سازمان‌های امروزی عبارتند از :
•عدم انعطاف‌پذیری و چابکی سازمان در انطباق با فرآیندهای جدید یا تغییر در فرآیندهای موجود
•تولید نرم‌افزار برای فرآیندهای خاص و مشکلات یکپارچه‌سازی و نگهداری آن‌ها
•تغییر سریع قوانین کشوری و جهانی و عدم انطباق نرم‌افزارها با این تغییرات
•وجود مشتریانی هوشیار و خواهان تنوع،کیفیت و قیمت مناسب
•تغییر سریع نیازها و خواسته‌های مشتریان با توجه به ظهور تکنولوژی‌های جدید
•تغییر خواسته‌ها و بالا رفتن توقعات شهروندان از دولت‌ها
•تصمیم‌ها و حرکت‌های سریع دولت‌ها در گستره مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی
•پیچیدگی زیاد، هزینه بالا و کندی فرآیند‌های سازمانی
•محدود شدن دامنه استفاده از نرم‌افزارهای سازمان، به علت تغییر فرآیندها و یا عدم پاسخگویی تولید‌کننده
•افزایش مداوم هزینه‌های نگهداری و توسعه نرم افزار
•تولید ماژول‌هایی با کاربرد مشابه به علت نداشتن یک زیرساخت یکپارچه
• وابستگی سازمان به تولیدکننده یا یک نرم‌افزار خاص